Oefening Panamax (bij het panamakanaal) - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Ilse Huizinga - WaarBenJij.nu Oefening Panamax (bij het panamakanaal) - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Ilse Huizinga - WaarBenJij.nu

Oefening Panamax (bij het panamakanaal)

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

21 September 2009 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Zoo, lieve mensen daar ben ik weer met mijn SITREP (zo noemen ze dat bij de marine een verslagje van wat ik gedaan heb)..

De 11 dagen op zee zitten er weer op, ik moet zeggen de dagen vlogen best wel snel voorbij ondanks ik oorlogwacht moest lopen. Oorlogswacht is een wacht waar je van 12-5 smiddags loopt en van 12-7 snachts loopt, dat zijn best wel lange dagen. Vooral de nachten duren dan best wel lang.. Heb ook niet heel veel geslapen, ik kon vaak s'avonds niet in slaap komen dus ben ik vaak gaan sporten daarna een paar uurtjes gaan liggen! K heb het allemaal gered ;-). Ik ben er gelukkig weer vanaf! K mag sinds 2 weken zelfstandig op de brug lopen zonder een 1e klas matroos erbij.

Oefening Panamax!
De oefening was erg leuk om te doen, heb veel variatie gehad. Ik heb onder andere in de commandocentrale gezeten achter zeebeeld, dan zit je achter een radarkast waar je alle contacten kunt zien die op de radar komen. Die moet je dan aan de brug doorgeven, dan kijken die wat het is. Dan krijg ik weer een terugkoppeling van hun wat het is en dan initier ik dat dan op de radar in. Ik heb over de externe verbinding gepraat met andere oorlogsschepen die ook aan de oefening meededen! De volgende landen die mee deden waren: Amerika, amerikaanse Coast Gard, England en nog wat landen. De eerst oefening die we deden was dat we in en verband moesten varen netjes opgelijnd en werd er een foto gemaakt. Dat noemden ze de oefening FOTEX. We hebben 2 schepen geboard, een grote tanker en een iets kleiner bootje. Dat schip hadden ze afgehuurd voor ons en hadden ze wat dingen verstopt die wij dan moesten vinden. We hebben een boarding met de Amerikanen uitgevoerd en hun ook bij ons. We hebben een stuk of 4 bevoorrading op zee uitgevoerd, daar gingen we olie afgeven aan andere schepen. Patrouille gevaren in een box die wij aangewezen kregen. We hebben nog naderingen uitgevoerd, dat houd in dat we een schip naderen naast zij en dan zo netjes mogelijk naast elkaar moet blijven varen. Dan gebeurt ook bij een Bevoorrading op zee. Voor de rest heb ik achter het roer gezeten, goed wezen uitkijken en de verbindingen goed uit luisteren. Dat was even in het grof wat we een beetje gedaan hebben met de oefening PANAMAX!!!

Laterzzz

  • 22 September 2009 - 08:13

    Nannette:

    Ey Ilse,
    Hoe is het nu? Wat ben je gaan doen na Panamax? Klinkt trouwens heftig die oorlogswacht..lijkt me lastig om jezelf wakker te houden als er weinig om je heen gebeurt. Verder vermaak je je volgens mij wel. Wanneer ben je ook al weer terug? Merlin en ik zijn gisternacht terug gekomen van Tenerife. Heerlijk weer en mooi gehiked in het lavagebied rondom vulkaan El Teide. Maar natuurlijk ook gewoon aan het strand gehangen ;) Groetjes!!

  • 23 September 2009 - 09:06

    Steef En Nan:

    Hoi Ilse
    eindelijk weer een reactie van ons.We zijn vier weekjes naar het zonnige zuiden geweest. Eerst naar Annecy daarna naar de Cote-Azur.We hebben erg mooi weer gehad alleen de laatste dagen erg veel regen de camping stond helemaal onder water dus zijn we naar huis gegaan.Leuk om al die verslagen van jou belevenissen te lezen en nu is het aftellen voor jou dat je vriendje en ouders en zusje komen.
    Ilse een fijne tijd met je fam en groetjes en liefs van ons.
    Steef en Nan.

  • 23 September 2009 - 13:01

    Amanda:

    Hey matroos Huizinga,

    Oorlogwacht?? Klinkt apart maar wel lang inderdaad. Het is wel mooi denk ik 's nachts. Maar je moet toch wakker blijven. Sporten is een goede oplossing. Moet je dat weer een keer doen of was dit de enige keer? Super dat je zelfstandig op de brug mag lopen!! En dan ook nog de oefening Panamax. Toe maar. Je leert echt een hoop daar. Wel onwijs leuk. Dan heb je lekker veel afwisseling. Lijkt me soms wel moeilijk/lastig die oefeningen. Maar door het te doen leer je het wel het beste. Lijkt me super gaaf als je achter het roer mag zitten. Nou je vermaakt je nog wel daar. Voor je het weet zijn die 84 dagen om en zit je weer in Nederland.

    Veel plezier meid

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Londen

Ilse

Actief sinds 20 Juni 2009
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 29294

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2010 - 31 December 2010

Ivoorkust

28 Juni 2009 - 16 December 2009

Ilse @ Sea

Landen bezocht: